BROD (ZEMLJANI) MOG DETINJSTVA
Moja baka kao ekolog i pedagog
Kuća u kojoj sam rođen. Sobe u nizu sa ajnforom koji je naknadno zastakljen. Zidovi debeli 50 cm od nabijene zemlje. Sobe okrečene sa običnim krečom. ’’Mustra’’ sa valjkom obavezno! Drveni pod! Vrata na sobama sa mesinganim kvakama, malim staklenim oknima, obaveznim zavesicama.
Spolja krečeno u belo.... Oko kuće bila je staza od cigli. Rubne cigle su krečene zna se – u belo! Pored oluka burad za kišnjicu (kiša bila čista, a kišnjica meka za pranje veša i kose).
Ako je kuća bila brod, onda je naše more bilo naše dvorište. Dvorište je bilo podeljeno na: ’’malo dvorište’’ (sa cvećem i prilaznim stazama od cigle), veliko dvorište sađeno kamilicom, ’’malu baštu’’ (manji povrtnjak) i ekonomsko dvorište (šupe, pušnjica, svinjac, kokošinjac...).
U malom dvorištu bunar (dubok 25 metara). Dvorište puno cveća; - onog domaćeg sada već skoro zaboravljenih vrsta. Pored bunara je bila jedna stara kajsija.
Baka je obožavala suručicu (Spiraea vanhoutteii); - a deca mrzela. Naime u to vreme nije bilo pedagoških programa za odrasle i decu. Deca su imala pravo na bezbrižno detinjstvo, da uče, da se igraju u slobodno vreme do mile volje, ali morali su bespogovorno slušati starije. Ukoliko nisu to činili, baka je preduzimala pedagoške mere sa šibom surućice. Prut ste morali sami da izabereta, ali veoma pažljivo da ne izgazite cveće i ne polomite bakin ‘’edukativni program’’. Ja i sada verujem da surućicu baka nije držala zbog ukrasa već kao dobar izvor prutova za ‘’aplikaciju pedagoških mera’’. Ovaj pedagoško-edukativni program uz zalaganje učitelja ili učiteljice koji su imali mnogo širi i maštovitiji pedagoški instrumentarij (zavrtanje uveta, lenjir, gađanje kredom, stajanje u čošku, čupanje šiški..) za divno čudo rezultirao je da ta deca postanu čestiti ljudi.
Još je čudnije da smo svi voleli naše stroge
roditelje i još strožije učitelje i učiteljice, a pogotovo naše bake i deke. Ne
znam da li je to bilo zbog pruta, ili zbog njihove ogromne brige i ljubavi
prema nama!
No vratimo se temi; mom
(zemljanom) brodu i dvorištu mog detinjstva; - mom moru.
U velikom dvorištu baka je
gajila kamilicu - zapravo mislim da je
pored surućice kamilicu obožavala. Sećam se mirisa kamilice kada ucveta.
Kamilica budi lepše asocijacije od surućice. Svako jutro pre polaska u školu
baka je kuvala čaj od kamilice ili mleko. Inače čudo jedno koliko je bolesti
baka znala da leči kamilicom!
U ‘’maloj bašti’’ su bile uz
ogradu maline, zatim mladi luk i mladi krompir i jagode, obavezno
prvi paradajz onako sve na ruku za spremanje ručka - i opet cveće.
U ekonomskom dvorištu bile su šupe, ostave za drva,
pušnjica, kokošinjac (zimski i letnji). Kao letnji košinjac služilo je
stablo stare jabuke. Na staroj jabuci
bila je okačena ljuljaška i stalno ste morali paziti da vam se na glavu ne
uneredi neka hirovita gdjica-kokica, ili ne daj Bože da uznemirite petla.
Takođe u ekonomskom dvorištu bio je i svinjac u kojem su se gajile –zna se:
mongulice!
Osim ljuljaške u tom
ekonomskom dvorištu bila je neka manja gomila cigala. To je bila za nas kao
današnja videoigrica. Sa točkom od starih kolica koji je služio kao volan,
četvoro pa i petoro derišta znalo je da vozi putevima mašte, vodeći računa o
petlu, ili još većoj opasnosti –ćuranu kojeg se bojala i domaća đukela (zvali
su je BImba)!
U dnu dvorišta bio je poljski
klozet, u kojem ste na miru mogli čitati crtane romane, a da vas odrasli ne
jure sa njihovim zahtevima; donesi ovo ili ono, idi u trgovinu, idi zovi
komšinicu na kafu (eh, da je bilo barem običnog telefona, kamoli mobilnog) ,
idi po mleko….
More mog detinjstva pored zemljanog broda, imalo je
i tzv veliku baštu, u kojoj je bilo svega i svačega. Povrća do mile volje i
svih fela, zatim dudinja, jabuka, kajsija, grožđa, lešnika, badema...Iz te
bašte koristilo se povrće za zimnicu.
I sada mi nije jasno kako je to sve bilo raspoređeno
na neka četiri ara ’’velike bašte’’. U ’’velkoj bašti’’ volio sam jednu staru
jabuku sa jako kiselim plodovima. Nisam
voleo da jedem te jabuke, ali to stablo je bilo mesto na kojem sam donosio
velike i važne odluke i planove u mom detinjstvu, maštao, ili učio dosadne
pesmice. Jednostavno popneš se gore na drvo i odmah je lakše da se uči i da se
rešavaju problemi; - nije mi jasno kako je to funkcionisalo ali je zaista
funkcionisalo!
Ta bašta pod budnim okom moje bake zajedno sa
kokoškama, kojom ćurkom ili patkom i dve svinje hranila je peteročlanu
porodicu, pa čak je imalo nešta da se proda i na pijaci!
Za baštu su vezana i prva sečanja iz biologije. Za
Uskrs baka bi sakrivala poklone ispod cveća, u malinama, ispod lešnika. I onda
smo tražili te poklone. Ako nešto slučajno zaboravimo da ’’nađemo’’ upućivala
nas je na pojedine biljke gde se poklon nalazio. A pokloni su bili obične
sitnice; čokoladica, sitna igračka, bombona....Eto tako smo učili nazive cveča,
voća i povrća. Nije nam trebao kompjuter i Googleeee.
Ostale su samo uspomene! Kuće više nema.
Nestala
je u ratnim vihorima sa kojima su doneti neki novi trendovi gde je uz raznorazne edukacije, NGOizacije,
demokratizacije i druge valorizaCIJE, pored demokratije, bogato i
nesebično poklanjano nasilje i osiromašeni
uranijum.
Ljudi u svom osećaju otuđenosti ponovo tragaju za
novim starim vrednostima. Žalosno je što počesto ne vide ono što im je pred
očima. Skorojevići i mutivode svih fela (vrsta) u tom moru brode veoma uspešno.
Ima mnogo dobronamernih, ali koji više veruju orvelovskim njuejđovskim
pričama, zaboravljajući da se rešenja nalaze ne hiljadama kilometara daleko,
već na svega nekoliko koraka od nas.
Ekološko selo nije samo naselje i zidovi pa zvali ga i ’’Earth ships’’.Nisu to stare gume punjene zemljom, novo-stare kuće od zemlje, ili u MILD modlama pasirane kuće
Ekološko selo i ekološko naselje u prvom redu je
način života LJUDI koji su svesni svog porekla i svesni svoje okoline i veza
koji iz svega toga proizilaze. Novi Meksiko je daleko, klima drugačija kao i
ljudi. Oni imaju svoje zemljane brodove. Ako; to je njihova stvar!
U ekološkom naselju i ekološkom selu treba da žive
ljudi koji se raduju tuđim uspesima (sećam se kako smo se okupljali kod komšija
kada su nabavili televizor ili frižider i kako smo se svi zajeno radovali
uspehu suseda).
Ekologiju smo morali da izmislimo u onom trenutku
kada smo zaboravili da smo deo prirode i da smo u harmoničnoj, usklađenoj (a ne
održivoj) vezi sa našom neposrednom okolinom. Tu okolinu podjednako čine ljudi
sa vaskolikim živim svetom oko nas. Održivi razvoj je floskula-štap sa kojim
hramljemo u našu propast koju pripremaju korporacije sa globalističkom vizijom
da je interes i novac iznad svega, koristeći orvelovski novogovor da bi nas
obmanuli.
Mnogi to vide i znaju i traže rešenja. Tu ima mnogo
dobronamernih ljudi sa interesantnim idejama.
Ali treba raditi promišljeno i proračunato na
revitalizaciji društva kao celine u civilizacijskom, kulturnom i privrednom
pogledu ne povodeći se pomodarstvu i trendovima, koje objektivno nije moguće
metodom copy-paste (pljuni pa zalepi) - preslikati u naše okruženje, ma koliko
nam to bilo na prvi pogled simpatično. Spojiti staro i novo, tradiciju i
savremena tenološka dostignuća je moguće i nužno. Prošlost ne može da se
vrati! Ali bez prošlosti nema budućnosti
niti sadašnjosti. Budućnost se ne sanja – budućnost se gradi!
Нема коментара:
Постави коментар